lauantaina, marraskuuta 04, 2006

Islanti-blogit

Kaipaan kovasti Islanti-aiheisia blogeja, vinkit otetaan lämpimästi vastaan! Viime keväänä seurailin muutaman Islannissa vaihto-oppilasvuottaan viettävän kirjoituksia. Niistä oppi kaikenlaista jännää: missä baareissa Reykjavíkissä kuuluisi käydä, kuinka paljon tomaatti maksaa kaupassa, miten vääränlaisia vaatteita suomalaiset olivat pakanneet matkalaukkuihinsa. Vaikka vaihto-oppilaan kokemukset ovat toisenlaisia kuin turistin - tietysti - minusta oli hauskaa myös suunnitella omaa matkaa blogien seuraamisen lomassa. Keväällä Minna, Tiina ja Silja tulivat takaisin Suomeen, ja jäin odottamaan uusien vaihto-oppilasvuosiblogien ilmestymistä.

Vasta eilen aloitin etsinnän, joka tuottikin tulosta: Akureyristä löytyi Juho ja Reykjavíkista Ilona. Lukijana olen kuitenkin muuttunut: en enää pysty seuraamaan kirjoituksia uteliaalla mielenkiinnolla vaan tunnen suunnatonta kateutta. Ensiksi ärsyynnyn siitä, että vaihto-oppilaat reissaavat (kuten odottaa saattaa) ihan samoissa paikoissa kuin minäkin. Sitten minua alkaa suututtaa se, että joistakin paikoista, joissa minä olen käynyt, ei puhuta mitään. Tuohdun, kun luen analyyseja Islannista tai islantilaisista (vaikka ne olisivatkin samassa linjassa omien analyysieni kanssa). Mitä te vaihto-oppilaat voitte mistään tietää parin kuukauden oleskelun perusteella, minä sentään harrastan Islantia ja olin siellä viime kesänä kaksi viikkoa automatkalla...

Ei kommentteja: